Deze website maakt gebruik van cookies. Door op OK te klikken of gebruik te maken van deze website stemt u hiermee in
OK

'Tijdens deze crisis hebben
we bewezen wie we zijn'

Tijdens een feestelijke prijsuitreiking werd de Gouden Lotus Award Serviceprovider <700 kantoren overhandigd aan Basic Serviceproviding. “Deze prijs is voor ons een bevestiging dat we redelijk ongeschonden door deze coronaperiode zijn heen gekomen.”

Basic Serviceproviding is de jongste telg van Romeo Financiële Diensten (waaronder ook Finzie, Huismerk en MO.servicing vallen). Voor de in 2018 opgericht serviceprovider is het de eerste keer dat ze deze prijs winnen. De award werd overhandigd aan een opgetogen Edsel de Graaf (directeur Romeo FD), René Koer (Specialist Serviceproviding bij Basic Serviceproviding) en Marina Tijsen (Deskaccountmanager bij Huismerk). 

Koer is al sinds de oprichting betrokken geweest bij Basic Serviceproviding. “Zo’n verkiezing is dan toch extra spannend; ieder jaar volg ik de resultaten.” Het winnen van deze Gouden Lotus Award doet Koer dan ook goed. “Ik ben blij en trots, niet alleen voor mezelf, maar ook voor al mijn collega’s die in deze moeilijke tijd keihard achter de schermen hebben gewerkt om tot dit resultaat te komen.” 

Tijssen: “We bestaan nog maar kort en dus is het goed om te zien dat dit nu al beloond wordt met een prijs.” 

Geen additionele kosten

De Graaf blikt nog even kort terug naar de doelstellingen achter Basic Serviceproviding: “We willen het intermediair ondersteunen in de toegang tot een aantal aanbieders, zónder additionele kosten per dossier. Ze betalen enkel eenmalig de licentiekosten van 250 euro per jaar. Een intermediair of consument wordt daarmee niet belast met een additionele nota.” 

Hij vervolgt: “We hebben Basic opgericht om intermediairs kennis te laten maken met een deel van de dienstverlening van Romeo FD. In de vervolgfase willen wij ze de stap laten maken naar de uitgebreide ondersteuning, zoals ondersteuning van lastige aanvragen, bemiddeling, automatisering, marketingondersteuning en een breder aanbod.” 

“Het mooie is dat we dit nu ook al zien gebeuren. Intermediairs komen steeds vaker tot inzicht dat ondersteuning op meerdere fronten noodzakelijk is. In deze drukke periode willen ze zich veelal beperken tot het geven van advies en het vinden van nieuwe klanten. Alle beslommeringen daarbuiten zetten ze graag buiten de deur.”

Veel service voor weinig

Basic Serviceproviding krijgt van de meeste respondenten de voorkeur om zaken mee te doen. Volgens de advieskantoren biedt de serviceprovider daarnaast de beste mix tussen digitalisering en persoonlijk contact, en is het bedrijf het meest future proof. Advieskantoren die hun stem aan Basic Serviceproviding hebben gegeven, doen dat vooral vanwege de lage kosten. Gezien de doelstelling van het bedrijf (geen kosten per dossier) is dat geen verrassing.  

Ook het grote aanbod geldverstrekkers waaruit gekozen kan worden, wordt positief beoordeeld, én de in oplossingen meedenkende acceptanten. Of zoals een advieskantoor het omschrijft: “Voor de vergoeding die ze rekenen krijg je erg veel service”. Een aantal adviseurs ziet Basic als een goede aanvulling op de eigen rechtstreekse aanstellingen. 

De Graaf herkent dit, en wil daarbij zeker ook MO.servicing niet onbenoemd laten: de Romeo-afdeling waar de acceptanten zitten. “Zij hebben hun uiterste best gedaan om de hypotheekaanvragen te begeleiden richting de geldverstrekker. Zij zijn zeker onderdeel van het feit dat we binnen anderhalf jaar zijn gegroeid tot bijna zevenhonderd aangesloten kantoren.”

Bewijzen tijdens de crisis

“De verkiezing van de Gouden Lotus Awards heeft plaatsgevonden in een zeer hectische coronaperiode”, aldus De Graaf. “Er zijn in deze tijd veel meer hypotheekaanvragen ingediend dan gebruikelijk, terwijl geldverstrekkers tegelijkertijd hun acceptatiekaders aanpasten. Bij klanten die in een kwetsbare doelgroep zitten, werden bijvoorbeeld additionele vragen gesteld, of er werden nog extra documenten bij gevraagd. Dit leidde tot veel onzekerheid bij consumenten en toenemende druk bij het intermediair. Je zag ook dat de wachttijden in de gehele keten langer werden.” 

“Onder die omstandigheden is het werk van onze acceptanten echt prijzenswaardig te noemen. Zij hebben een aantal maanden structureel overgewerkt om alles in goede banen te leiden. Deze prijs is voor mij ook een bevestiging dat we toch redelijk ongeschonden door deze coronaperiode zijn heen gekomen. Tijdens een crisis moet je bewijzen wie je bent als bedrijf, en dat hebben we gedaan. Dat maakt ons enorm trots.” 

Koer vult aan: “Ook opvallend: terwijl iedereen het zwaar en druk had tijdens de coronaperiode, bleef de aanwas van intermediairs die zich bij ons wilden aansluiten alleen maar toenemen. Waarom? Vooral vanwege positieve mond-tot-mond-reclame. We zijn goed in de performance en we kunnen snel schakelen met het inregelen. Daardoor hadden we het intermediair binnen vijf werkdagen op de rit en operationeel. Die boodschap kwam goed over in de branche.” 

Doorlooptijden

Naast de vele positieve geluiden kwamen er tijdens het onderzoek natuurlijk ook enkele verbeterpunten bovendrijven, vooral op het gebied van de bereikbaarheid en doorlooptijden. Waar een deel van de stemmers hier lovend over is, ervaart een ander deel het tegenovergestelde. 

De Graaf: “Net als de hele keten hebben ook wij de druk op dit vlak ervaren. Het aantal aanvragen was op een gegeven moment vier keer zo hoog als normaal. Dat is natuurlijk geen excuus, maar wel de realiteit. We leren continu van de situatie om verbeteringen aan te brengen voor de toekomst. Zo zijn we overgestapt naar een andere extranet-omgeving waarbinnen we werken om de productiviteit nog verder omhoog te brengen.” 

“De aanwas van goede, ervaren acceptanten blijft ook een continu proces”, vult Koer aan. “In een tijd waarin vrijwel iedereen thuis moest werken, hebben we ook nog even vijftien nieuwe mensen moeten inpassen in een lopend systeem. Onze eigen medewerkers moesten op afstand nieuwe collega’s inwerken. Je kunt je voorstellen dat ook dit de nodige uitdagingen met zich meebracht.” 

De Graaf: “Hierin is overigens ook verbetering gekomen. Momenteel werken we nog voor 50% thuis. We merken dat dit een goede balans is. Er is voldoende tijd om acceptanten en andere medewerkers met elkaar in contact te laten komen, en onze systemen zijn wel zodanig dat we makkelijk vanuit huis kunnen werken.”

Nieuwe uitdaging

Het winnen van de award ‘Serviceprovider <700 kantoren’ smaakt naar meer voor Basic Serviceproviding. Maar Koer verwacht de award in deze categorie niet vaker te gaan winnen. “Binnenkort zullen we het aantal van zevenhonderd aanstellingen namelijk gaan overstijgen. Dan doen we mee met de ‘grote jongens’. We willen vanaf volgend jaar graag de uitdaging aangaan om ook de gerenommeerde partijen te mogen verslaan.” 

Basic Serviceproviding is een onderdeel van ROMEO Financiële Diensten
Cookiebeleid | Disclaimer | Privacyverklaring | © Basic Serviceproviding 2018